Oñati Socio-Legal Series, Vol 2, No 6 (2012)

Font Size:  Small  Medium  Large

El "mainstreaming" de género en las políticas sobre drogas

Aránzazu Fernández Rodríguez

Abstract


The process which results the design and implementation of a new public policy by a State is the consideration of the need for intervention in a particular area of activity. This need arises from the definition and diagnosis of a problem requiring solution.

Gender equality policies are a form of public policy with specific characteristics resulting from their objectives and the strategies used in the process of implementing them.

As regards to the design and implementation of such policies, the pressure of the feminist movement emerged in the sixties was crucial for States to be encouraged to change their discriminatory activities and to initiate a process of incorporation women and their specific needs in the public agenda.

From the Fourth Action Programme for Equal Opportunities between Men and Women (1996-2000) appears a new concept, gender mainstreaming, that set as a priority the need to make women's and men's concerns and experiences an integral part of the design, implementation, monitoring and evaluation of all sectoral policies and activities of the European Union and its Member States.

This article aims to reflect on how a particular type of policy, the drug policy, integrates gender into the policy making process through the study of strategies and action programmes.

El proceso que origina el diseño e implementación de una política pública por parte de un Estado es la consideración de la necesidad de intervención en un ámbito concreto de actuación. Esta necesidad surge de la definición y diagnóstico de algún problema que requiere solución.

Las políticas de género, son una modalidad de política pública con características específicas derivadas del objetivo que pretenden y de las estrategias utilizadas en el proceso de implementación de las mismas.

En lo que se refiere al diseño e implementación de este tipo de políticas, la presión del movimiento feminista surgido en la década de los sesenta fue decisivo para que los Estados por un lado, se animaran a modificar sus actividades discriminatorias e iniciaran un proceso de incorporación de las mujeres y sus necesidades específicas en la agenda pública, y por otro, iniciaran un proceso de elaboración e implementación de políticas públicas en materia de igualdad.

A partir del IV Programa de Acción Comunitario para la Igualdad de Oportunidades entre Hombre y Mujeres (1996-2000) aparece un nuevo concepto, el mainstreaming de género, y se establece como objetivo prioritario la necesidad de fomentar la integración de la dimensión de igualdad de oportunidades en la elaboración, aplicación y seguimiento de todas las políticas y acciones de la Unión Europea y de sus Estados miembros.

Este artículo tiene por objeto reflexionar sobre el proceso de incorporación de la perspectiva de género en un tipo de política concreta, las políticas sobre drogas, a través del estudio de estrategias y planes de acción elaborados en el marco de estas políticas.

DOWNLOAD THIS PAPER FROM SSRN: http://ssrn.com/abstract=2111916


Full Text: PDF

Oñati Socio-Legal Series | OSLS | ISSN: 2079-5971 http://opo.iisj.net/
Oñati International Institute for the Sociology of Law - Instituto Internacional de Sociología Jurídica de Oñati
Antigua Universidad s/n - Apdo. 28 - 20560 Oñati - Gipuzkoa - Spain
T: (+34) 943 783064 F: (+34) 943 783147 E: opo@iisj.es

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License.